<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door Wouter Priest op 09 maart 2017

Op 28 september 2016 heeft Google een nieuwe rapportage tool uitgerold genaamd Google Data Studio. In dit blog gaan we er dieper op in en presenteren we je de voor- en nadelen van Google Data Studio. 

Wat is Google Data Studio?

Heb je onze vorige blog gemist? Google Data Studio is de nieuwe rapportage tool van Google. Het is nu (eindelijk) mogelijk om de resultaten van meerdere Google producten samen te laten komen in één dashboard. Dit maakt het makkelijk om opgestelde KPI’s te monitoren. Een functie die veel marketeers missen in de bestaande Google rapportages. Een andere grote verandering is het visuele aspect. Google stond namelijk niet bekend om zijn strakke en overzichtelijke rapportages.

Toch is deze tool niet voor iedereen weggelegd. Het klinkt allemaal fantastisch, maar er zitten ook beperkingen aan Google Data Studio. Daarom hebben we de pro’s en con’s van Google Data Studio voor je op een rij gezet. Hopelijk helpt het je een beslissing te maken om wel of geen gebruik te maken van deze nieuwe tool. 

piechart 1.jpgdiagram chart 2.jpg

De voordelen

Google Data Studio zal voor iedere organisatie van meerwaarde kunnen zijn, mits je de tool op de juiste wijze gebruikt. De volgende voordelen die deze tool biedt, komen duidelijk naar voren:

  • Visueel aantrekkelijk;
  • Koppelen van spreadsheets;
  • Elke widget precies naar wens in te richten, zowel visueel als statistisch;
  • Interactief aanpassingen maken aan de gegevens set;
  • Mogelijkheid om KPI’s te monitoren;
  • Het is gratis!

Visueel aantrekkelijk
Iets wat meteen opvalt als je aan de slag gaat met Google Data Studio, zijn de overzichtelijke widgets. Er is een breed scala aan visuele mogelijkheden om de data zo overzichtelijk mogelijk over te brengen. Zo kun je kiezen uit verschillende diagrammen (lijn-, staafdiagram), kaarten (wereld, Europa, Nederland, etc.), scorekaart en bullet- en spreidingsdiagrammen. 

Door deze mogelijkheden te combineren, geeft Google een handvat om ‘koude’ statistieken toch in een aantrekkelijk jasje te gieten. Iets waar het management en andere collega’s in de organisatie vaak behoefte aan hebben. 

Test_Blog_set_data_aan_en_uit-2 chart 1.jpgTest_Blog_set_data_aan_en_uit-chart2.jpg

Test_Blog_set_data_aan_en_uit- chart3.jpgTest_Blog_set_data_aan_en_uit-2 chart 4.jpg

Koppelen van spreadsheets
Een hele nuttige toevoeging aan Google Data Studio is de integratie van Google Spreadsheets. Via een Spreadsheet kun je een custom rapportage aanmaken met eigen dimensies en statistieken. Dit zorgt ervoor dat de standaard data van Google gecomplementeerd kan worden met custom data. Een fijne toevoeging voor iedere online marketeer en data analist.

Test_voor_GDS_-_Google_Spreadsheets.pngTest_Blog_set_data_aan_en_uit-3-1.png

Elke widget precies naar wens in te richten, zowel visueel als statistisch
Een custom combinatie maken tussen dimensie, statistieken en filters is niks nieuws. De aangepaste rapporten van Google Analytics en de meeste dashboarding tools ondersteunen dit al. 

Google Data Studio gaat een stap verder en bied je de mogelijkheid om iedere widget ook visueel naar wens aan te passen. Zo krijgt je dashboard een 'persoonlijke touch'.

Interactief aanpassingen maken aan de gegevens set
Iets waar wij persoonlijk heel blij van worden is het dynamisch aan kunnen passen van de set data die getoond wordt. Met veel dashboarding tools moet je voor een nieuwe set data, een volledig nieuwe widget inrichten. Data Studio’s lost dit op door de mogelijkheid te bieden om direct sets data toe te voegen of uit te sluiten. 

Test_Blog_set_data_aan_en_uit-5-803961-edited.pngHoe gaat dat dan in zijn werk? Stel je hebt een Pie-chart widget met daarin het aantal sessie per bron/medium. Nu zie je dat een deel wordt opgevuld door hele kleine partjes. Dit zijn alle bron/media die een kleine bijdrage hebben geleverd aan het aantal sessies (denk aan alle losse verwijzingen). In het voorbeeld hiernaast zou je eigenlijk snel willen zien hoe de top 5 bron/media eruit ziet. Normaliter zouden we hiervoor een nieuwe widget moeten aanmaken. Vervolgens moeten er hele specifieke reguliere expressies gebruikt worden als filters, zodat enkel de top 5 bron/media getoond wordt. 

Google heeft hier een handige oplossing voor verzonnen. Via een simpele ‘checkbox’ kun je kiezen welke data je wel of niet wilt tonen. Ideaal en tijdsbesparend in de analyses.

Hieronder zie je een voorbeeld van de checkbox met alle data en alleen de top 5 bron/media: 

checkbox diagram 1.jpgcheckbox diagram 2.jpg

Mogelijkheid om KPI’s te meten
Een groot gebrek bij de bestaande rapportages van Google is het bijhouden van KPI’s. Binnen Google Data Studio’s is het wél mogelijk om KPI’s meters te plaatsen. Zo hoef je dus niet meer te schakelen tussen pagina’s en documenten, maar staat alles gecentraliseerd op één plek. Dit zorgt voor tijdsbesparing en beter inzicht.

Het is gratis!
Last but not least, Google Data Studio is gratis te gebruiken. Veel organisaties zitten op analysegebied in een tweestrijd. Door de groei van de organisatie bestaat er een vraag naar inzicht in de online resultaten, maar een investering van €1.000,- op jaarbasis is eigenlijk teveel gevraagd. Hierdoor wordt er niet geïnvesteerd en blijft men werken met incomplete rapportages. 

Google Data Studio biedt een mooie tussenoplossing voor deze bedrijven. De enige investering is op het gebied van tijd en kennis. Herken je deze vraag binnen jouw organisatie, dan adviseren we je om Data Studio zeker een keer te proberen.

De nadelennadelen -1.jpg

Naast alle positieve factoren, zijn er ook een aantal negatieve punten. Maak vanuit deze overweging de beslissing of Google Data Studio iets voor jouw organisatie is. De volgende punten kunnen een barrière zijn:

  • Investeren in tijd en kennis om het te leren;
  • Inrichten kost tevens tijd;
  • Geen directe koppeling met aangemaakte segmenten;
  • Alleen koppeling met Google producten;
  • Weinig ruimte op één pagina.

Investeren in kennis om het product te leren kennen
Om het maximale uit een tool als Google Data Studio te halen, is het van cruciaal belang om tijd te investeren. Hier ligt meteen het probleem bij veel organisaties. Kennis van Google Analytics is summier en er is ook geen tijd om hier dieper op in te gaan. Daarbij is het volgen van een Google Analytics cursus te duur, waardoor het kennisniveau op de oppervlakte blijft. 

Doodzonde. Organisaties investeren namelijk veel geld in online marketing en online campagnes, om vervolgens geen duidelijk beeld te hebben van de resultaten. Google Analytics wordt amper bekeken en waar Google Data Studio een mooie uitkomst biedt, kan het niet ten volle benut worden. 

Wil je Google Data Studio dus echt goed in gaan zetten, zorg dan dat je kennis van Google Analytics op niveau is. Anders biedt het amper meerwaarde.

Inrichten kost tijd
Hierboven hebben we het gehad over het investeren in kennis. Buiten het investeren in kennis moet je voor Google Data Studio ook investeren in tijd. Er zijn namelijk geen standaard rapporten in Data Studio, zoals in Google Analytics of AdWords. 

Geen directe koppeling met aangemaakte segmenten
Binnen de aangepaste rapporten van Google Analytics is het makkelijk om segmenten toe te voegen aan de standaard- en aangepaste rapporten. Zo kun je gebruik maken van de voor-aangemaakte of zelf-aangemaakte segmenten, zonder deze opnieuw aan te maken. In Data Studio is het helaas (nog) niet mogelijk om deze segmenten te gebruiken. Dit betekent dat je zelf tijd moet investeren en de nodige kennis van filters en reguliere expressies moet hebben.

Alleen koppeling met Google producten koppeling met Google producten.png
Momenteel is het alleen mogelijk om Google producten te koppelen aan het dashboard. Ik verwacht dat dit in de toekomst ook niet gaat veranderen. Google en (bijvoorbeeld) Facebook staan niet bekend om het vrijgeven van data. Zeker niet aan elkaar.

Dit zorgt ervoor dat je enkel de data van de Google producten automatisch kan koppelen. Voor de data van andere bronnen, als social media kanalen, moet er alsnog handmatig werk verricht worden. Of er moet vanuit meerdere pagina en programma’s gewerkt worden en dat wil je nou net voorkomen. Voor een organisatie als deze, is een KPI dashboard eigenlijk beter geschikt. 

 
 
 
 

Weinig ruimte op één pagina
Doordat de widgets allemaal visueel zijn opgemaakt, hebben ze ruimte nodig om echt tot hun recht te komen. Laat ruimte nou net hetgene zijn wat mist binnen een rapportageblad van Data Studio. 

Een dashboard is bedoeld om overzicht en inzicht te verschaffen in cijfers. Door het zelf kunnen indelen van de dashboards kan het al snel een onoverzichtelijke warboel worden. Zo schiet het zijn doel voorbij. Hierdoor moet je de keuze maken om minder widgets terug te laten komen. En dan moet er weer met meerdere rapportagetabbladen gewerkt worden. Wederom niet ideaal. 

Hieronder een voorbeeld van een dashboard waarin relatief weinig informatie staat. Als we hier nog meer widgets aan toevoegen zal het geheel niet meer overzichtelijk zijn. google data studio dashboard.jpg

Bedenk dus goed welke informatie je wilt terugzien. Is de vraag naar informatie binnen jouw organisatie eigenlijk de mogelijkheden van Data Studio ontstegen, focus dan eerder op een KPI dashboard.

Conclusie

Google Data Studio is een goede gratis tool die uitkomst biedt voor een gratis KPI rapportage. Het is met name geschikt voor organisaties die in een transitieperiode zitten. Bedenk dus goed of het voldoet aan de eisen van de organisatie en jezelf. 

Natuurlijk zijn de standaard rapporten en aangepaste rapporten nog steeds voldoende om snel en makkelijk inzicht te krijgen in een gewenste set data. Wil je echter gaan rapporteren aan collega’s en management, dan is Data Studio een betere oplossing dan de huidige mogelijkheden. Een combinatie tussen Analytics, AdWords en Data Studio rapporten geeft uiteraard het beste en meest volledige beeld. 

Het grootste nadeel van Data Studio is het gemis om andere online kanalen te koppelen. Hierdoor moet je alsnog met meerdere rapportage tools werken voor alle online marketing resultaten. 

Daarbij een laatste tip. Wil je echt het maximale uit een tool als Google Data Studio halen, dan adviseren we jezelf te verdiepen in het gebruik van Reguliere Expressies. Hierdoor gaat er een hele nieuwe wereld open in het gebruik van rapporten binnen Google.

Heb je nog vragen of wil je meer weten, twijfel dan niet en neem contact met mij op!


Wouter Priest

Wouter Priest

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: