<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door Cas Teunis op 29 mei 2017

Een resultaatgerichte landingspagina is essentieel voor een goed lopende online campagne. Je kunt gemakkelijk de conversie verhogen door vanuit een resultaatgericht oogpunt de landingspagina op een bepaalde manier vorm te geven. Onderstaande tips helpen je met het verbeteren van de conversie van je landingspagina, maar vergeet niet om wijzigingen te blijven testen. Deze tips zijn een handvat, geen vast gegeven.

Tip 1: Herkenbaarheid

Herkenbaarheid is erg belangrijk voor landingspagina’s. Bezoekers zijn opzoek naar bevestiging en overeenkomsten als zij doorklikken vanuit een banner, Facebook advertentie of e-mail. Zorg er daarom voor dat de look & feel overeen komt met de rest van de campagne uitingen en dat het voor de bezoeker duidelijk is met welk bedrijf hij te maken heeft (Logo + tagline).

Tip 2: Call-to-action

Call-to-action landingspagina

De call-to-action (cta) is het belangrijkste element op een landingspagina. Zorg er daarom voor dat de cta voldoende opvalt en duidelijke en directe copy bevat. Je kunt een call-to-action extra laten opvallen door grafische elementen te laten wijzen naar de call-to-action, de cta groot genoeg te maken en een opvallende kleur te gebruiken. Voorkom het gebruik van algemene niks zeggende cta’s zoals verstuur, klik hier, schrijf in of registreer. Gebruik liever aanmelden nieuwsbrief, download whitepaper of account aanmaken. Een mooi voorbeeld is de call-to-action van Trulia met "Get my personalized estimate". 

 

Tip 3: Simpel en minimalistisch

Eenvoudig en minimalistisch (flat) design is de trend van de afgelopen jaren en dat is niet voor niks. Door rommelige, drukke layouts terug te dringen naar de essentie en alleen belangrijke elementen te tonen zal de pagina beter te scannen zijn voor een bezoeker.

Simpel en minimalistisch design toepassen?
• Creëer voldoende negatieve witruimte;
• Maak teksten niet te moeilijk; 
• Gebruik duidelijke en directe koppen; 
• Call-to-action in een opvallende kleur met een duidelijke en directe copy; 
• Beperkt het kleurgebruik; 
• Verhoog de leesbaarheid.

Tip 4: Verwijder de navigatie

Beperk de navigatiemogelijkheden op een pagina door de navigatiebalk en de footer weg te laten. Zo zijn er minder acties mogelijk op de pagina en voorkom je dat de bezoeker onnodig wordt afgeleid.

Tip 5: Ontwerp een responsive layout

Omdat je niet weet welk apparaat de bezoeker gebruikt doe je er verstandig aan om de layout van je landingspagina responsive op te bouwen. Op deze manier past het design zichzelf aan en kun je zowel desktop als tablet en mobiele bezoekers optimaal bedienen.

Tip 6: Of creëer een mobiele variant

responsive en mobiel vriendelijk

Gezien het gebruik van mobiele apparaten toeneemt en vaak zelfs boven het desktop gebruik uitstijgt, is het belangrijk dat landingspagina’s goed presteren op smartphones en tablets. In sommige gevallen is het beter een mobiele variant van je landingspagina te maken i.p.v. enkel een responsive versie. Met een mobiele variant kun je gemakkelijk de meest relevante informatie en content tonen om je pagina nog doelgerichter te maken. 

Landingspagina’s optimaliseren voor mobiel

• Beperk de tekst, bezoekers hebben een kleiner scherm en over het algemeen een kortere aandachtsspanne;
• Plaats de belangrijkste informatie boven de paginavouw;
• Ook mobiele landingspagina’s hebben maar één doel.

 

“Bezoekers gebruiken een telefoon, je kunt ze dus eenvoudig laten bellen.”

Tip 7: Voeg video toe

Video’s zijn een effectieve manier om te communiceren met de bezoeker. Vertel je verhaal doormiddel van een video waarin het product of dienst kort toegelicht wordt.

Tip 8: Gebruik eigen beeldmateriaalbeeldmateriaal landingspagina

Mensen willen unieke beelden zien die betrekking hebben op het product of dienst. Door eigen fotografie toe te passen ben je creatief en kun je jezelf onderscheiden van de rest. Stockfoto’s zijn vaak overused en je wilt natuurlijk niet dat bezoekers de foto’s herkennen van stockfoto websites.

Tip 9: Gif terug van weggeweest

Met het gebruik van gif bedoelen we natuurlijk niet die spastische afbeeldingen van 15 jaar geleden. Gif is perfect voor korte product demonstraties en kan ingezet worden voor subtiele animaties om de landingspagina dynamischer te maken.

Tip 10: Sneak peek

Geef bezoekers een kijkje in je product of dienst door middel van sneak peek visuals. Het idee hierachter is dat je hiermee bezoekers nieuwsgierig maakt. Gebruik hiervoor bij voorkeur foto’s van gelukkige, vrolijke mensen die jouw product of dienst gebruiken.

Dit waren mijn 10 tips voor een resultaatgerichte landingspagina. Kom je er zelf niet uit en wil je graag weten hoe wij jouw landingspagina's kunnen optimaliseren voor een hogere conversie? Neem dan contact met mij op!


Cas Teunis

Cas Teunis

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: