<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door David van de Kerkhof op 31 augustus 2017

Het kan best lastig zijn om altijd iets interessants of leuks te plaatsen op je website en social mediakanalen. Soms weet je even niet waar je over moet schrijven of gebeurt er gewoon niet iets dat interessant genoeg is om te delen. Door gebruik te maken van een contentkalender zul je hier geen last meer van hebben. Met een contentkalender weet je namelijk voor heel het jaar waar je over gaat schrijven.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een tool die het hele marketingteam kan gebruiken bij het plannen, maken en delen van content. Je maakt als het ware een planning met alle onderwerpen waarover geschreven gaat worden voor het komende jaar. Afgestemd op de persona’s waar jouw organisatie zich op wil richten. Daarnaast staat er ook wie het schrijft, wie de doelgroep is, voor welke campagne er geschreven wordt en wat de SEO keywords zijn. In de kalender kunnen alle soorten content worden opgenomen zoals: blogartikelen, social media uitingen, downloads, video’s, etc.

Het doel van een contentkalender.

Een contentkalender is niet alleen een lijst met onderwerpen die gepubliceerd kunnen worden. Je kunt namelijk visueel weergeven hoe je content verspreid wordt door het jaar heen en om belangrijke evenementen heen plannen. Door zo ver mogelijk vooruit te plannen waar je over gaat schrijven heb je geen omkijken meer naar het bedenken van onderwerpen. Ook  hebben je collega’s nu inzicht in de de planning en welke type content gepubliceerd gaat worden.

Een ander voordeel is dat je in één oogopslag kan zien wanneer er een gat in je planning valt. Zo heb je vaak ruim van tevoren nog tijd om te bedenken waar je over gaat schrijven. Andersom kun je ook gemakkelijk zien wanneer er een periode is waarin juist heel veel gebeurd en dit proberen uit te smeren over een langere periode.

Hoe gebruik je de contentkalender?

Hieronder vind je de download met het contentkalender-template van ID Factory. Hierin staat een voorbeeldplanning die meteen duidelijk weergeeft waar elke kolom voor dient. Deze kun je ook gebruiken om meteen aan de slag te gaan.

Download hier de contentkalender:

 Download nu  »

Benieuwd hoe ID Factory jouw organisatie kan helpen bij het creëren van de juiste contentstrategie? Neem dan contact met ons op! We denken graag mee over jouw uitdagingen, zodat we op zoek kunnen naar een passende (online) contentstrategie.


David van de Kerkhof

David van de Kerkhof

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: