<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door David van de Kerkhof op 20 september 2017

Als je dit artikel op je telefoon of een klein scherm leest zie je rechts boven horizontale streepjes. Onbewust weet bijna iedereen tegenwoordig dat je hier op moet klikken om in het menu van een website of app te komen. Deze streepjes noemen we het “hamburgermenu” of soms ook het “sandwich menu” of “sidebar”. 

Het hamburgermenu is ontstaan met de komst van apps en mobiele websites voor een ‘cleaner’ design en om meer ruimte over te houden voor andere content. Helaas staan design en marketing tegenover elkaar als het gaat het hamburgermenu. Het mooie minimalistische design zorgt er namelijk voor dat er minder wordt geklikt in het menu. Bezoekers moeten namelijk eerst het hamburgermenu herkennen als button dat naar het menu leidt. Een extra stap die een deel van de bezoekers dus niet neemt. Hierdoor verlies je waardevolle klanten en prospects.


Uit verschillende A/B-testen is gebleken dat er tot wel 20% minder wordt geklikt op het hamburger icoontje dan wanneer er in de button ook daadwerkelijk ‘menu’ staat. Dit heeft voornamelijk te maken met een lagere visibility en lagere usability. Met name dat laatste is voor veel gebruikers een reden om af te haken. Het grootste probleem van het hamburgermenu is dat een extra stap toevoegd aan de flow van je website. Een ongeschreven regel is dat elke pagina van je website binnen 2 - 3 klikken te bereiken moet zijn. Het hamburgermenu gebruikt dus al minimaal 33% van het gewenste aantal klikken. 

Alternatieven voor het hamburger menu

Er zijn ook andere manieren om je menu te verwerken in je website. Hieronder staan er een paar benoemd. Door gebruik te maken van A/B-Testen kun je achterhalen wat voor jou het beste werkt. 

1. Verticaal menu

Een verticaal menu met verticale letters is een verfrissend gezicht ten opzichte van de standaard websites en neemt maar weinig ruimte in. Ook op telefoons is het een betere oplossing omdat ze verticaal een stuk meer ruimte hebben voor een menu dan horizontaal.

Schermafbeelding 2017-09-20 om 11.23.18.png

2. Gelabeled menu

Heb je geen ruimte voor een volledig menu?  Dan is een goede optie om een icoon te ontwerpen met het woord ‘menu’ er in. Zo is het sneller duidelijker dat er een menu is en waar het te vinden is.

hamburger-menu.jpg


3. Verspreid menu

Het is een niet veel gebruikte, maar wel vernieuwende, methode om het menu te plaatsen in de hoeken van je website. Om dit te doen kun je wel het beste een gecentreerd design hanteren.

Schermafbeelding 2017-08-28 om 15.57.31.png


ID Factory kan ook voor jou A/B-Testen en bijdragen aan de functionaliteit en vindbaarheid van jouw website. Benieuwd? Neem dan contact met ons op!

 


David van de Kerkhof

David van de Kerkhof

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: