<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door Loes Mahieu op 08 december 2015

De laatste maand van 2015 is begonnen. Tijd voor terugblikken en toplijstjes van het jaar dat (bijna) achter ons ligt. Maar wat is er leuker dan terugblikken? Vooruitkijken natuurlijk! Wat staat ons het komend jaar te wachten op het gebied van e-mail marketing? In dit artikel vind je de 3 belangrijkste trends voor 2016.

1. Data, data, data & personalisatie

Het afgelopen jaar ben je het als e-mail marketeer vast al overal tegengekomen: een succesvolle e-mailcampagne begint met data. Door de beschikbare data op een slimme manier in te zetten, kun je de inhoud van je e-mail afstemmen op de ontvanger. Dat dit voor veel organisatie nog een uitdaging blijkt te zijn, blijkt uit de Nationale E-Mail Benchmark van 2015. In slechts 15% van alle onderzochte e-mails was er sprake van inhoud die afgestemd was op profielkenmerken van de ontvanger, zoals geslacht op koopgedrag. Bij de onderwerpregel lag dit percentage nog lager. Slechts 4% van alle onderzochte onderwerpregels bleek gedepersonaliseerd te zijn.

Maar waarom is het belangrijk om niet naar alle ontvangers dezelfde e-mail te sturen? Ten eerste om op te vallen tussen de vele e-mails die in de inbox belanden.Daarnaast levert een gesegmenteerde e-mail tot wel 18 keer meer op dan een niet-gesegmenteerde e-mail.Persoonlijk en relevant zijn in je e-mail blijft daarom belangrijk in 2016. Maar hoe dan? Juist, door het gebruik van de juiste data in te zetten op het juiste moment.

Meer weten over personalisatie op basis van data in e-mailmarketing? Bekijk hier onze Fijnproevers campagne van EMTÉ Supermarkten.

2. Marketing automation & e-mail marketing

Marketing automation is al een aantal jaar een hot topic binnen (e-mail) marketing. En ook in 2016 blijft dit iets waar veel organisaties zich op zullen focussen. Een kleine opfriscursus. Met marketing automation worden geautomatiseerde processen bedoeld die ervoor zorgen dat er een reactie (bv. het versturen van een e-mail) plaatsvindt op een actie.

Een simpel voorbeeld van marketing automation waarbij gebruik gemaakt wordt van e-mail is een automatische welkomstmail wanneer een nieuwe klant een aankoop doet. Een campagne die alweer een stapje verder gaat, is een e-mail wanneer iemand een online winkelwagentje verlaat zonder aankoop te doen. Dergelijke slimme campagnes kunnen zorgen voor grote conversiestijgingen.

Marketing_automation

Wanneer je nog niet met marketing automation aan de slag bent gegaan, is 2016 het jaar om hiermee te beginnen!

3. Een andere manier van e-mail lezen (op je mobiel)

Dat e-mail veel op een mobiele telefoon wordt gelezen weten we inmiddels allemaal. Gelukkig zien we dit besef ook terug bij e-mails die organisaties versturen. Meer dan de helft van alle e-mails die organisaties nu versturen, zijn namelijk geoptimaliseerd voor mobiel. Dit is maar goed ook. Wanneer de ontvanger jouw e-mail opent en deze is niet te lezen op mobiel, verwacht dan niet dat hij een paar uur later de e-mail op zijn desktop nogmaals opent. Je hebt maar éen kans! Benut deze daarom goed.

Inmiddels staat er ook een nieuwe uitdaging voor het lezen van e-mail op een mobiele telefoon voor de deur. Met de lancering van de nieuwe iPhone 6s (Plus) heeft Apple namelijk een nieuwe manier van lezen van e-mails op mobiele telefoons gelanceerd: peek & pop. Met ‘peek’ wordt een preview van de e-mail bedoeld die verschijnt door op de e-mail te drukken en met ‘pop’ wordt de e-mail daadwerkelijk geopend. Vooral het ‘peek’ onderdeel zorgt voor een belangrijke verandering van het lezen van e-mails op een iPhone. In deze kleine preview moet de ontvanger uitgenodigd worden om op de e-mail te klikken en verder te kijken. De content die bovenaan je e-mail staat wordt hiermee dus nog belangrijker.

Het is nu nog te vroeg om te concluderen dat peek & pop een revolutie in e-mailmarketing gaat veroorzaken. Het grote merendeel van de ontvangers ontvangt zijn e-mail op een device dat deze functionaliteit (nog) niet ondersteunt. Als e-mailmarketeers moeten we er in 2016 wel rekening mee houden dat steeds meer ontvangers hier toegang tot krijgen. Zien hoe week & pop werkt? Bekijk dan de demo van Apple (vanaf 01:04).

Mocht je meer willen weten over de trends binnen e-mailmarketing? Of samen kijken hoe we e-mailmarketing binnen jouw organisatie (nog) beter kunnen inzetten? Neem dan contact met ons op.

e-mail_marketing_blog_kopie


Loes Mahieu

Loes Mahieu

E-mail marketeer

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: