<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P99T98" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Door David van de Kerkhof op 26 juli 2017

De ontwikkelingen rondom SEO gaan enorm snel. We zien vaak meerdere updates per jaar van Google, waarin nieuwe algoritmes geïntroduceerd worden en prioriteiten veranderen. Met de laatste update van Google is de focus op onder andere ‘high quality websites’ komen te liggen. Ook zagen we een toename in het aantal ‘featured snippets’ op de resultatenpagina, het verwijderen van de AdWords advertenties aan de rechterkant van de resultatenpagina en een maximum van vier advertenties boven de organische zoekresultaten. 

Maar betekenen deze updates dat marketeers alleen nog maar zo veel mogelijk high-quality en keyword optimized content moeten produceren? Zeker niet. Sterker nog, SEO is zo veel veranderd dat veel marketeers niet eens meer zeker zijn van wat achterhaald is, wat nieuw is en belangrijker nog: wat werkt. 

Daarom hebben wij een handig overzicht gemaakt waarin de belangrijkste aannames en mythes over SEO worden besproken. Zo verspil je geen tijd aan zaken die simpelweg niet werken voor SEO in 2017. 

Mythe 1: “Ik moet mijn website aanmelden bij Google.”

Het idee dat je je website moet aanmelden bij Google om te verschijnen, en ranken, in de zoekresultaten is onzin. Hoewel het wel mogelijk is om een nieuwe site aan te melden bij Google is het zeker niet nodig. Het aanmelden van een site garandeert dan ook helemaal niks. Google en andere zoekmachines vinden en indexeren je website binnen een mum van tijd. Dit doen ze door gebruik te maken van ‘Spiders’ of ‘Crawlers’ die het internet doorzoeken naar nieuwe websites.

Als je meer wilt weten over hoe Google werkt, bekijk dan deze video.

Mythe 2: “Meer links is belangrijker dan meer content.”

In het verleden werkte SEO voornamelijk door zo veel mogelijk links op andere websites te krijgen die naar jouw site leiden. Hiermee kwam je namelijk gegarandeerd hoger in de Google ranking. Hoewel het verkrijgen van links nog steeds in de top 5 van belangrijkste SEO-factoren staat, is het niet meer zo simpel als vroeger.

Tegenwoordig zijn niet de aantallen belangrijk, maar de kwaliteit en relevantie. Dit principe geldt eigenlijk voor veel meer aspecten van SEO. In linkbuilding is dit dan ook niet anders. De kwaliteit en de relevantie van de website die naar jou linkt is vele malen belangrijker dan het aantal websites.

Door content van hoge kwaliteit te creëren wordt je website sneller en vaker gedeeld en ontstaan op die manier kwalitatieve links naar jouw website. Als je dus besluit om te investeren in SEO, investeer dan in iemand die waardevolle content creëert. 

Mythe 3: “SEO gaat alleen maar over ranking.”

Hoewel er wel een sterke correlatie is tussen de positie in de zoekresultaten en de Clickthrough Rates (CTR), is de positie/rank niet het doel. Je kunt namelijk enorm veel bezoekers naar je website trekken en vervolgens nog niks verkopen. Het is dus belangrijk om de juiste bezoekers naar je website te krijgen. 

Een grote misvatting is dat een hogere positie ook meer verkeer genereert. Meer mensen zullen inderdaad je listing zien, maar dat betekent niet dat je meer clickthrougs krijgt. Dit kan te maken hebben met verschillende oorzaken:

Je rankt voor de verkeerde, ongerelateerde zoekwoorden
Door goed onderzoek te doen naar de belangrijkste zoekwoorden zorg je er voor dat je vindbaar bent op de plek waar je potentiële klanten zich bevinden en voorkom je dat je gevonden wordt door bezoekers die niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Je metabeschrijving is niet uitnodigend
Denk goed na over welke taal past bij jouw doelgroep. Een aantrekkelijke beschrijving van je pagina zorgt voor een hogere CTR.

Het topresultaat kan een featured snippet zijn
Featured Snippets zijn de kleine tekstblokjes waarin Google een stukje van een website laat zien om zo snel mogelijk een antwoord te geven op vragen. Door deze Featured Snippets hoeven bezoekers niet meer op een pagina te klikken.

Mythe 4: “Het is niet nodig om een beveiligde website te hebben.”

lock.jpg

Is het je ooit opgevallen dat sommige URL’s beginnen met ‘http://' terwijl andere beginnen met ‘https://'. De extra ’S’ is afkomstig van de afkorting SSL wat staat voor ‘Secure Sockets Layer’. Dit geeft aan dat de webpagina encripted is zodat hackers geen data kunnenonderscheppen.

In 2014 gaf Google al aan dat ze HTTPS als factor gaan meenemen bij het bepalen van de rank van een website, maar dit heeft geen enorm effect gehad op de positie van de meeste websites. Pas eind 2016 is dit een belangrijke factor geworden toen Google bekend maakte dat Chrome HTTP pagina’s gaat markeren als potentieel onveilige sites. Dit als onderdeel van een lange termijn strategie om uiteindelijk alle HTTP sites als onveilig te markeren. Dus als je nog geen HTTPS website hebt, is dit het moment om over te stappen.

Mythe 5: “Meta-beschrijvingen hebben een grote impact op SEO.”

Een meta beschrijving is een korte omschrijving van waar de website over gaat. De bezoekers zien deze tekst vaak in de zoekresultaten van Google onder de titel en URL. Je zou daarom verwachten dat Google hier waarde hecht, maar dat is niet het geval. De meta beschrijving heeft geen impact op je positie in Google. Als je zelf geen metabeschrijving toevoegt aan je pagina maakt Google in sommige gevallen zelf een omschrijving.

Dat het geen invloed heeft op je ranking betekent overigens niet dat het niet belangrijk is. Door een goede en pakkende beschrijving te geven zijn bezoekers eerder geïnteresseerd in je website. Het heeft dus wel degelijk invloed op je CTR. Google heeft helaas nooit bevestigd of de clickthrough rate van invloed is op de ranking in Google.

Mythe 6: “Keyword optimalisatie is de sleutel naar SEO.”

In de eerdere versies van Google was het belangrijk om je zoekwoorden zorgvuldig te verwerken in je content. Op die manier wist Google waar de content over ging en kon het zoekresultaat worden gegeven. Het was belangrijk om de content te schrijven met de exacte zoekwoorden waarvoor je wilde ranken. Dit is nu niet meer het geval.

Google maakt namelijk gebruik van artificial intelligence. Door enorme hoeveelheden geschreven taal te analyseren en te ordenen leert de zoekmachine begrijpen wat er bedoeld wordt, ook als het er niet letterlijk staat. Als er woorden of zinnen staan die de machine niet kent zoekt het synoniemen en probeert het zoekresultaten te geven die waarschijnlijk dezelfde betekenis hebben.

Het is daarom tegenwoordig veel belangrijker dat de pagina is geoptimaliseerd voor de gebruiker. Dit betekent dat je niet meer hoeft te focussen op de juiste zoekwoorden, maar op content die interessant en vooral relevant is voor de lezer.

Wat betreft SEO komt het er dus op neer dat je niet bestraft wordt als je niet genoeg zoekwoorden gebruikt, maar andersom wordt het overmatig gebruiken van zoekwoorden terwijl de content niet relevant is wel bestraft.

Mythe 7: “Meer pagina’s is beter.”

Veel mensen denken dat meer pagina’s ook meer verkeer genereren naar je website. Net als met linkbuilding is het hebben van meer pagina’s alleen niet genoeg. In dit geval geldt dezelfde regel die eerder benoemd werd: het gaat niet om de aantallen maar om de kwaliteit. Als de content inhoudelijk van lage kwaliteit is, zul je niet hoog ranken en draagt het creëren van extra pagina’s niet bij aan je doel.

Overigens wordt ook niet alles wat je publiceert geïndexeerd door Google en soms worden pagina’s die wel geïndexeerd zijn alsnog uit de index gehaald. Dit kan gebeuren als de content teveel overeenkomt met wat al eerder is gepubliceerd. Als je eenmaal wel geïndexeerd bent wil dat ook nog niet meteen zeggen dat het verkeer en leads aantrekt.

Het is dus beter om maar een paar pagina’s te hebben met content van hoge kwaliteit, dan een enorme hoeveelheid pagina’s die niet relevant zijn voor de lezers.

Mythe 8: “Gebruiksvriendelijkheid is een bonus, niet een vereiste.”

Google investeert steeds meer in betere algoritmes om zoekresultaten te geven die zo goed mogelijk aansluiten op de behoefte van de gebruiker. We moeten niet vergeten dat Google in essentie ook een bedrijf is dat de beste beleving wil geven aan zijn bezoekers. Dit gebeurt dan wel op andere websites, maar als de ervaring daar positief is komen ze wel terug naar Google.

Om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren kun je het beste focussen op zaken als: laadtijd, bounce rate, bezoektijd, aantal bezochte pagina’s per bezoek en hoe ver een bezoeker omlaag scrolt op de website. Dit zijn namelijk allemaal indicatoren die aangeven of de bezoeker geïnteresseerd is of niet.

Zo lang je op de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van je website focust zal je op een natuurlijke manier voldoen aan de eisen van de algoritmes van de zoekmachines en organisch naar de top van de zoekresultaten stijgen.

Mythe 9: “Afbeeldingen hoeven niet geoptimaliseerd te worden.”

Een lange tijd was het geen probleem om te ranken zonder gebruik te maken van alt text en bestandsnamen bij afbeeldingen. Echter kunnen zoekmachines afbeeldingen niet zien en dus ook niet meenemen bij het bepalen van de relevantie van de content. Daarom doe je er goed aan om afbeeldingen zo veel mogelijk informatie mee te geven. Refereer er ook naar in de tekst rondom de afbeelding. Zo kan Google de afbeelding toch opnemen in de database en bijvoorbeeld ook tonen in Google images. In dit geval zijn keywords dus wel belangrijk!

Mythe 10: “Een mobiel design is geen must”

mobile.jpg

Google heeft in 2015 een update uitgevoerd genaamd “mobilegeddon” waarin de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten een stuk zwaarder is gaan wegen in het bepalen van de rankings. Ook hier geldt dat de site’s die wel mobiel-vriendelijk zijn worden beloond en de site’s die dat niet zijn bestraft. Omdat het grootste gedeelte van de bezoekers die gebruik maken van Googles zoekmachine dit via een mobiel apparaat doen gaat Google zijn index hier aan aanpassen: Met Mobile first indexing worden de ranking factoren op de mobiele pagina’s op leidend waar Google zich nu vooral richt op de desktop versie van webpagina’s. Een gebruiksvriendelijke mobiele website wordt dus steeds belangrijker.

Voor de optimale beleving voor de bezoeker is het verstandig om een responsive website te implementeren. Dit is een website die zich automatisch aanpast aan het formaat van het scherm waarop deze wordt weergegeven. Op die manier is de website aangenaam om te bekijken ongeacht op wat voor apparaat deze wordt weergegeven.

Mythe 11: “SEO kan ik wel overlaten aan iemand van de IT-afdeling”

Op sommige vlakken lijkt SEO een erg technisch verhaal, wat het ook kan zijn, maar je bent er nog niet met alleen een paar technische implementaties. Er komt veel meer bij kijken. Ik zou het dus niet meteen in de handen van een developer of web designer leggen. Een veel betere optie is om een developer in te zetten ter ondersteuning en samen met content marketeers een team te vormen.

Om je op weg te helpen en zelf de eerste stap te zetten naar een betere online vindbaarheid, hebben onze SEO experts een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet. De tips zijn hier gratis te downloaden.

 


David van de Kerkhof

David van de Kerkhof

LEES MEER »

Recente cases

Volg ons op: